១.ទ្រឹស្ដីនយោបាយក្នុងព្រះពុទ្ធសាសនាបាននិយាយថា
មេដឹកនាំល្អ គឺត្រូវមានទសពិធរាជធម៌។ មានន័យថា មេដឹកនាំត្រូវតែដើតាមនូវទសពិធរាជធម៌ទាងំ១០យ៉ាងដូចខាងក្រោម៖
ü ទាន
មិនគប្បីកំណាញ់ទ្រព្យសម្បត្តិឡើយគឺចែកចាយទ្រព្យធនឲ្យពលរដ្ឋ
ü បរិច្ឆាគ
ត្រូវហ៊ានលះបង់ សេចក្តីសុខផ្ទាល់ខ្លួន ប្រយោជន៍ផ្ទាល់ខ្លួនឬទ្រព្យសម្បត្តិ
ផ្ទាល់ខ្លួន ដើម្បីប្រយោជន៍រួម ប្រយោជន៍រាស្ត្រ
ü អាជ្ជវៈ
មានសេចក្តីស្មោះត្រង់មិនក្បត់ប្រជា រាស្ត្រ
ü មទ្ទវៈ
មានសេចក្តីទន់ភ្លន់ ស្លូតបូត សុភាពរាបសា
ü តបៈ
រក្សាឧបោសថសីលតាមកាលកំណត់
ដើម្បីញុំាំងចិត្តកាយឲ្យស្ងប់ ទើបអាចរក្សាប្រជារាស្ត្របានសេចក្តីសុខ
ü អក្កោធនៈ
មិនក្រេវក្រោធ មិនស្អប់ មិនប្រមាថអ្នកដទៃ
ü អវីហីសា
មិនបៀតបៀន ចៀសវាងសង្គ្រាម ចៀសវាងអំពើឃោរឃៅ
ឬអ្វីមួយដែលបំផ្លាញប្រជារាស្ត្រ ហើយត្រូវពង្រីកសន្តិភាព
ü ខន្ដី
មានសេចក្តីអត់ធន ទ្រាំទ្រនឹងសេចក្តីលំបាក
និងការមើលងាយពីអ្នកដទៃ
ü អវិរោធនៈ
មិនបំពានច្បាប់
មិនរំលោភលើឆន្ទៈរបស់ប្រជារាស្ត្រ
២.ខុង ជឺ ពោលថា ការដឹកនាំដោយគុណធម៌
ប្រសើជាងការដឹកនាំដោយច្បាប់។
មានន័យថាបើការដឹកនាំដោយគុណធម៌គឺបើសិនមនុស្សត្រូវបានដឹកនាំដោយគុណធម៌
ហើយគុណធម៌នោះបានកើតឡើងចំពោះមនុស្សគ្រប់រូបតាមរយៈការអនុវត្តនូវទំនៀមទម្លាប់មនុស្ស នឹងមានការខ្មាសអៀន
ហើយចេញមុខសារភាពចំពោះអ្នកដោយខ្លួនឯង។ពេលមនុស្សមានគុណធម៌ហើយ គេស្រឡាញ់យុត្តិធម៌ណាស់
ហើយគ្មានមូលហេតុចម្បងអ្វីដែលធ្វើឲ្យគេប្រព្រឹត្តនូវអំពើអយុត្តិធម៌នោះទេ ។ ខុង ជឺ
ពោលថា “ បើសិនច្បាប់ជាអ្នកដឹកនាំមនុស្ស
ហើយមនុស្សស្មើភាពគ្នាចំពោះមុខច្បាប់នឹងសម្រេចទៅបានក៏ដោយសារការបង្ខិតបង្ខំ ” ។
៣. សូក្រាត និយាយថា ៖
រដ្ឋដែលរើកចម្រើនគឺដោយសារច្បាប់ល្អដឹកនាំ។ មានន័យថាបើរដ្ឋមួយមាន(គំនិតខ្លួនឯង)
៤. សូក្រាត ពោលថា ៖
ច្បាប់ទាំងអស់គឺសុទ្ធតែល្អ ប្រសិនបើមានអយុត្ដិធម៌វិញ កឺមិនមែនមកពីច្បាប់ទេ
គឺមកតែពីមនុស្សប៉ុណ្ណោះ ដែលរំលោភបំពានទៅលើច្បាប់។
៥. ពន្យល់ពីវណ្ណៈទាំងបីនៅក្នុងរដ្ឋរបស់ប្លាតុង
ទី១ អ្នកបង្កើតច្បាប់ឬអ្នកគ្រប់គ្រង
ដែលឲ្យតម្លៃលើគតិបណ្ឌិត (ទស្សនវិទូ) មានន័យថា អ្នកគ្រប់គ្រងឬអ្នកបង្កើតច្បាប់
គឺជាមនុស្សដែលមានចំណេះវិជ្ជាយ៉ាងពោលគឺជាអ្នកទស្សនវិទូសម្រាប់ការគ្រប់គ្រងរដ្ឋ។
ទី២ ជាអ្នកចម្បាំងដែលឲ្យតម្លៃលើកិត្ដិយល (ទាហាន
មន្ដ្រីរាជកា) មានន័យថា
ជាកម្លាំងការពារប្រទេសជាតិដ៏សំខាន់ដែលខ្វះមិនបានពួកគេគឺជាបេះដូងរបស់រដ្ឋ
ដូចនេះរដ្ឋត្រូវលើកទឹកចិត្ដ និង កិត្ដិយល ឲ្យបានច្រើនព្រោះពួកគេគឺជា............
ទី៣ ជាសិប្បករ កសិករ ដែលឲ្យតម្លៃលើផលប្រយោជន៍សេដ្ឋកិច្ច
មានន័យថា វណ្ណៈនេះគឺជាអ្នកផ្ដល់នូវតម្រូវការសេដ្ឋកិច្ច និង
សន្ដិសុខជូនពលរដ្ឋទាំងមូលដូចនេះរដ្ឋត្រូវលើកកម្ពស់សេដ្ឋកិច្ច
និងជួយស្វែងរកទីផ្សាឲ្យបានប្រសើ
មិនតែប៉ុណ្ណោះទេរដ្ឋក៏ជាអ្នកជួយបណ្ដុះបណ្ដាលឲ្យពួកគេយល់ដឹងកាន់តែជ្រៅជ្រះពីសីលធម៌
និង ច្បាប់ប្រទេសឲ្យបានល្អទៀតផង។...........
មានន័យថា គំនិតរបស់ប្លាតុង
យុត្តិធម៌ជាគោលការណ៍រួម ។ នៅពេលដែលគេបានផ្តល់ទស្សនៈស្តីអំពីយុត្តិធម៌របស់រដ្ឋ
គេត្រូវចាប់ផ្តើមពីយុត្តិធម៌របស់បុគ្គល
ម្នាក់ៗជាមុនសិន ។ បើបុគ្គលម្នាក់ៗមានយុត្តិធម៌ហើយ
នោះរដ្ឋក៏មានយុត្តិធម៌ដែរ ។
៧អារីស្ដូតនិយាយថា
មនុស្សជាសត្វចេះធ្វើនយោបាយចេញពីធម្មជាតិរបស់ខ្លួន។
មានន័យថា ធម្មជាតិបានតម្រូវឲ្យមនុស្សចេះធ្វើនយោបាយដែលផ្ដើមចេញបណ្ដុំនៃភូមិគ្រឹះ ពីគ្រួសារ និងទំនាក់ទំនង រវាងមុនុស្ស និង មនុស្ស ដែលមាននៅក្នុងតំបន់ធម្មជាតិរបស់ពួកគេ............
មានន័យថា ធម្មជាតិបានតម្រូវឲ្យមនុស្សចេះធ្វើនយោបាយដែលផ្ដើមចេញបណ្ដុំនៃភូមិគ្រឹះ ពីគ្រួសារ និងទំនាក់ទំនង រវាងមុនុស្ស និង មនុស្ស ដែលមាននៅក្នុងតំបន់ធម្មជាតិរបស់ពួកគេ............
៨ បើតាមលោក
ម៉ាគីអាវែល្លី ព្រះអង្គម្ចាស់ឬ សម្ដេច ត្រូវមានលក្ខណៈសម្បត្ដិ ដូចខាង
·
ប្រាកដនិយម
- មិនត្រូវគិតអ្វីដែលជាទ្រឹស្ដី ពេកនោះទេ តែត្រូវគិតថា ការអនុវត្ដជាក់ស្ដែង
និងអ្វីដែលមានចំពោះមុខទើបមានសារៈសំខាន់។
-ត្រូវស៊ើបឲ្យដឹងសបគ្រប់ទាំងអស់ តែមិនត្រូវឆាប់ជឿអ្វីដែលគេនិយាយប្រាប់ពេកទេ
ហើយក៏មិនត្រូវក្លាចដោយងាយៗនោះដែរ
·
អត្ដទត្ថភាព
-
ត្រូវហាមចិត្ដ មិនធ្វើចិត្ដល្អក្នុងចំណោមមនុស្ស អាក្រក់។ ត្រូវហាមមិនឲ្យមានការគោរព ការបណ្ដុះអាត្មា
ការពង្រឹងឆន្ទៈ ឲ្យមានវិន័យក្នុងគំនិត ក្នុងមនោសញ្ចេតនា
និងហាត់រាង្គកាយឲ្យបានមាំមួនខ្លាំងក្លា។
·
ការត្រិះរិះ
-
ត្រូវធ្វើឲ្យគេខ្លាចជាជាងធ្វើអោយគេស្រឡាញ់ ។ ការពិតអ្នកដឹកនាំចង់បានទាំងពីរ
ប៉ុន្តែតាមធម្មតាមិនអាចធ្វើឲ្យគេខ្លាចផង និងធ្វើឲ្យគេស្រឡាញ់ផងជាមួយគ្នាបានទេ ។
-
ដូច្នេះ សម្តេច ត្រូវជ្រើសរើសតែមួយ គឺធ្វើឲ្យគេខ្លាច
ពីព្រោះការធ្វើឲ្យគេស្រឡាញ់វាសម្រេចលើអ្នកដទៃ ឯការធ្វើអោយគេខ្លាចវាសម្រេចលើខ្លួនឯង
។
·
ការមិនអើពើចំពោះអំពើល្អ និងអំពើអាក្រក់
-
សម្តេច ចង់ធ្វើអំពើល្អណាស់
តែអាចធ្វើអំពើអាក្រក់វិញដោយបង្ខំចិត្តបើចាំបាច់។
-
ការណ៍នេះបណ្តាល
មកពីបទពិសោធន៍របស់ព្រះអង្គម្ចាស់ធ្លាប់បានស្គាល់មនុស្សជាច្រើនដែលក្បត់ពាក្យសម្បថ
បានទទួលជោគជ័យក្នុងជីវិត និងមានជ័យជម្នះលើមនុស្សដែលគោរពភាពសច្ចៈ និងសម្បថរបស់ខ្លួន
។
·
ការប៉ិនប្រសប់
-
ត្រូវមានការច្នៃប្រឌិត និងមានការប្រឹងប្រែងជាប់ជានិច្ច
ដើម្បីឆ្ពោះទៅគោលដៅរបស់ខ្លួន ដូច្នេះអ្នកដឹកនាំត្រូវប៉ិនសន្សំថាមពល
ភាពអង់អាចនិងកម្លាំងជំរុញជានិច្ច។
·
ភាពសម្បើម
-
ត្រូវស្ថិតនៅខ្ពស់ពីលើអ្វីដែលសាមញ្ញជានិច្ច ។ ព្រះអង្គម្ចាស់ត្រូវស្ថិតនៅឆ្ងាយពីអំពើល្អ
និងអំពើអាក្រក់ ។
-
ឲ្យតែទទួលបានលទ្ធផល
ពុំមានមធ្យោបាយណាមួយដែលមិនត្រូវបានចាត់ទុកថាល្អប្រសើរជាងមធ្យោបាយណានោះទេ ។
ត្រូវសំអាងទៅលើតែហេតុផលរដ្ឋ (Raision
d’Etat) តែមួយគត់ បានន័យថាប្រយោជន៍រដ្ឋជាធំ ។
·
ការក្លែង ការធ្វើពុត
-
អ្នកដឹកនាំ ជាអ្នកស្គាល់ឱកាស មិនត្រូវរាថយចំពោះមុខ វិសមធម៌ ល្បិចកល
ការលាក់បំបាំង អំពើក្បត់ និងអំពើហឹង្សា។
៩ បើតាមលោក Montespuieu កត្ដាភូមិសាស្រ្ដជះឥទ្ធិពលដល់ការបង្កើតច្បាប់
មានន័យថា (សង្គម បរិយាកាស ភូមិសាស្រ្ត ប្រវត្តិសាស្រ្ត វប្បធម៌ មុខជំនាញឯកទេស មនុស្ស ច្បាប់ក៏មានលក្ខណៈបែបនោះដែរ) ច្បាប់ដែលកើតចេញពីចរឹតមនុស្ស តណ្ហាមនុស្ស លក្ខណៈមនុស្សគឺសុទ្ធតែនាំមកជាមួយនូវឥទ្ធិពលនៃអាកាសធាតុ ដូច្នេះសម្រាប់ តំបន់ពីរខុសគ្នា ច្បាប់ក៏មានលក្ខណៈខុសគ្នាដែរ ។
មានន័យថា (សង្គម បរិយាកាស ភូមិសាស្រ្ត ប្រវត្តិសាស្រ្ត វប្បធម៌ មុខជំនាញឯកទេស មនុស្ស ច្បាប់ក៏មានលក្ខណៈបែបនោះដែរ) ច្បាប់ដែលកើតចេញពីចរឹតមនុស្ស តណ្ហាមនុស្ស លក្ខណៈមនុស្សគឺសុទ្ធតែនាំមកជាមួយនូវឥទ្ធិពលនៃអាកាសធាតុ ដូច្នេះសម្រាប់ តំបន់ពីរខុសគ្នា ច្បាប់ក៏មានលក្ខណៈខុសគ្នាដែរ ។
១០ និយាយអំពីទ្រឹស្ដី កិច្ចសន្យាសង្គម របស់ Jean Jacpues Roysseau
គឺថា កាលដើមឡើយមនុស្សរស់នៅដាច់ៗពីគ្នា និងមានសេរីភាពពេញលេញដោយគ្មានសង្គម គ្មានរដ្ឋ ។ ប៉ុន្ដែដោយសារតែពួកគេជួបប្រទេះនូវបញ្ហាជាច្រើនដូចនេះពួកគេត្រូវបង្កើតនូវកិច្ចសន្យាមួយដើម្បីការពារ សិទ្ធិសេរីភាព និង ការពារប្រយោជន៍ រួម និងប្រយោជន៍បុគ្គល និងមានការធានានូវ សន្ដិសុខ ធ្វើឲ្យមាននូវសមភាពរវាងបគ្គលនិងបគ្គល។
គឺថា កាលដើមឡើយមនុស្សរស់នៅដាច់ៗពីគ្នា និងមានសេរីភាពពេញលេញដោយគ្មានសង្គម គ្មានរដ្ឋ ។ ប៉ុន្ដែដោយសារតែពួកគេជួបប្រទេះនូវបញ្ហាជាច្រើនដូចនេះពួកគេត្រូវបង្កើតនូវកិច្ចសន្យាមួយដើម្បីការពារ សិទ្ធិសេរីភាព និង ការពារប្រយោជន៍ រួម និងប្រយោជន៍បុគ្គល និងមានការធានានូវ សន្ដិសុខ ធ្វើឲ្យមាននូវសមភាពរវាងបគ្គលនិងបគ្គល។
១១ Thonas hobbes យល់ថា
ធម្មជាតិមនុស្សគឺអាក្រក់ពីកំណើត ខាំគ្នាដូវឆ្កែចចក
ពីព្រោះគាត់យល់ថា មនុស្សនៅក្នុងសភាពធម្មជាតិតែងច្បាំងគ្នា ប្រឆាំងគ្នា ប្រណាំងគ្នា ឈ្លោះគ្នាឯងជានិច្ច និងប្រឆាំងអ្នកដទៃនៅក្នុងក្រុមផ្សេងៗទៀតផងដែរ ដោយសារមនុស្សមានសិទ្ធិស្មើគ្នាចំពោះអ្វីដែលមាន ពួកគេក៏ដណ្តើមគ្នាយកនូវអ្វីនោះ គេមានគំនិតបំផ្លិចបំផ្លាញ គ្នាទៅវិញទៅមក ។
ពីព្រោះគាត់យល់ថា មនុស្សនៅក្នុងសភាពធម្មជាតិតែងច្បាំងគ្នា ប្រឆាំងគ្នា ប្រណាំងគ្នា ឈ្លោះគ្នាឯងជានិច្ច និងប្រឆាំងអ្នកដទៃនៅក្នុងក្រុមផ្សេងៗទៀតផងដែរ ដោយសារមនុស្សមានសិទ្ធិស្មើគ្នាចំពោះអ្វីដែលមាន ពួកគេក៏ដណ្តើមគ្នាយកនូវអ្វីនោះ គេមានគំនិតបំផ្លិចបំផ្លាញ គ្នាទៅវិញទៅមក ។
១២
ដើម្បីឲ្យសេរីភាពមួយមាននៅក្នុងសង្គរដ្ឋាភិបាលត្រូវ
· - រដ្ឋាភិបាល ត្រូវតែជ្រើសរើសដោយមតិភាគច្រើន
· - កើតឡើងតាមកិច្ចសន្យាសង្គម
· - រដ្ឋាភិបាលមានតួនាទី គោរព ការពារ និង លើកស្ទយ សិទ្ធិពលរដ្ឋ
· - រដ្ឋាភិបាលបែបលទ្ធិប្រជាធិបតេយ្យដែលយកគោលគំនិតមតិភាគច្រើននៅក្នុងការបង្កើតច្បាប់
ដើម្បីរក្សានូវ
សណ្តាប់ធ្នាប់សង្គមឲ្យមានគោលនយោបាយក្នុងការដឹកនាំ ប្រកបដោយសុភវិនិច្ឆ័យ
ត្រឹមត្រូវ ឯករាជ្យ ។
No comments:
Post a Comment